18.6.18

Pieczony falafel

Jadamy ostatnio bardzo mało mięsa. Pomijając oczywiście grille bo grill bez mięsa to nie grill, ale doszliśmy do wniosku, że mięso ze sklepu niewiele ma wspólnego ze zdrowiem. Jak już faktycznie nas najdzie to kupujemy indyka zamiast kurczaka (łudzę się, że go choć odrobinkę mniej faszerują tymi dziadowskimi antybiotykami i hormonami), albo wybieramy droższe (bo mam nadzieję, że jak droższe to lepszej jakości) czerwone mięso. Dla mnie to nigdy nie był problem, nie przepadam za mięsem i zdecydowanie potrafię bez niego żyć. Wiadomo, są takie mięsne smaczki, które uwielbiam ponad wszystko jak chociażby rolada śląska, ale prawda jest taka, że jada się ją od wielkiego dzwona. Więc mój stosunek do mięsa jest taki: jak go nie ma to jest dobrze i potafię zastąpić jego brak w diecie, a jak jest to też dobrze i zjem. Bo ja generalnie wszystko jem, a nauczyłam się tego od męża-kucharza. Nie wybrzydzam, nie pluję jedzeniem i nie grożę że nie zjem jak nie będzie takie jak chcę! Jestem więc konsumentem idealnym i nikt kto dla mnie gotuje albo piecze nie musi się stresować. - tak, to był manifest-prośba - zapraszajcie mnie do siebie na jedzenie! ;)

Wracając do kwestii ograniczania mięsa. Jak sobie poradzić kiedy masz ochotę na tortillę a w lodówce nie masz mięsa ? polecam zrobić falafel, czyli kotleciki z ciecierzycy. Tradycyjnie smażone są na głębokim tłuszczu, ale chcąc zaoszczędzić nieco kalorii można zrobić pieczoną wersję, bo jest również spoko. Dodatkowo ciecierzyca jest świetnym źródłem białka, więc rezygnując z mięsa warto się nią zainteresować. 

Pieczony falafel
inspiracja: jadlonomia.com

Składniki (15 małych kotlecików):
  • 200 g suchej ciecierzycy
  • 1 cebula
  • 5 suszonych daktyli
  • 2 ząbki czosnku
  • 2 łyżeczki soli
  • pół łyżeczki słodkiej papryki
  • pół łyżeczki mielonego cynamonu
  • 2 łyżki oleju 
Przygotowanie:
  1. Ciecierzycę zalać wodą i zostawić na noc do namoczenia.
  2. Następnie odlać wodę i dokładnie przepłukać.
  3. Ciecierzycę i pozostałe składniki umieścić w misie blendera i zmiksować na masę o konsystencji jak na zdjęciu poniżej (jeżeli macie słabszy blender to przed blendowaniem daktyle namoczyć w gorącej wodzie, żeby zmiękły, a ciecierzycę blendować partiami, dodając po 1-2 łyżce wody). 
  4. Piekarnik rozgrzać do 200*. Blachę wyścielić papierem do pieczenia, posmarować olejem, za pomocą pędzelka. 
  5. Z masy formować małe kotleciki, dobrze dociskając; układać na natłuszczonym wcześniej papierze. Każdego kotlecika posmarować olejem również z góry.
  6. Piec około 15-20 minut, po tym czasie kotleciki przewrócić na drugą stronę i piec kolejne 15-20 minut.

Wartość odżywcza dla 1 porcji (po 3 sztuki na porcję)
kalorie: 200
białka: 8,4
tłuszcze:  6,1
węglowodany: 28



3 komentarze:

  1. Przepis zapisany i będzie robione! Uwielbiam falafele :D
    https://rankiemwszystkolepsze.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Nigdy nie jadłam, ale przepis zdecydowanie mnie skusił!

    OdpowiedzUsuń

Będę wdzięczna wszystkim anonimowo komentującym za podanie imienia, albo chociaż pseudonimu. Dziękuję.

Durszlak.pl
zBLOGowani.pl
Mikser Kulinarny - blogi kulinarne i wyszukiwarka przepisów
Top Blogi
Odszukaj.com - przepisy kulinarne
TOP