7.12.18

Bezglutenowe pierniczki gryczane

Zaczęłam przygotowania do Świąt. W tym roku szczególnie szybko a to chyba za sprawą tego, że dałam się ponieść magii świątecznych zakupów. Zdążyłam już odwiedzić bazarek, kupić piękny zielony wieniec, gałązki ostrokrzewu i golterię. Do tego lampki i świeczki i czuję jakby święta miały być już jutro. Brakuje nam jeszcze choinki a w tym roku stawiamy na prawdziwe, pachnące drzewko, pod którym schowamy prezenty. Żal mi ogromnie jak co roku, że ten świąteczny czas spędzamy z dala od rodziny, ale z drugiej strony chyba dojrzałam do tego, żeby mimo wszystko zorganizować ten czas jak najpiękniej. Jesteśmy rodziną dwuosobową i w takim składzie tworzymy swoją historię, więc nie może być byle jaka.
W tym roku nowością są święta bezglutenowe (ze względu na męża), a przynajmniej w 90% bezglutenowe, co jest dla nas szczególnym wyzwaniem. Będziemy nawet lepić bezglutenowe pierogi i uszka do barszczu. Ale zanim dojdziemy do pierogów to wcześniej pierniczki. Spotkałam wiele bezglutenowych wersji, a w końcu zdecydowałam się na tą, przy okazji ciut ją modyfikując. Nie powiem, strasznie się bałam jak to będzie z tym ciastem, czy się nie będzie lepiło, czy się będzie dobrze wykrawało, ale współpracowało nam się naprawdę dobrze. Czy w smaku czuć mąkę gryczaną? Ja uważam, że tak ale pierniczki jeszcze nie są lukrowane, więc ostateczny smak jeszcze się wyklaruje.


Bezglutenowe pierniczki gryczane
inspiracja: domowe-wypieki.pl

Składniki (3 blachy ciasteczek):

  • 250 g mąki gryczanej 
  • 1 łyżeczka sody
  • 70 g masła
  • 85 g płynnego miodu
  • 2 łyżeczki kakao
  • 0,5 łyżeczki cynamonu
  • 1 łyżeczka przypraw do piernika
  • 30 g stewii
  • 2 żółtka
  • 1 łyżeczka sody rozpuszczona w 1 łyżce wody 
Przygotowanie:
  1. Mąkę wymieszać z łyżeczka sody.
  2. W garnku umieścić masło, miód, przyprawy, kakao i stewię. Podgrzewać aż wszystko się rozpuści. Ostudzić. Dodać sodę rozpuszczoną z łyżką wody i żółtka. Wmieszać, najlepiej trzepaczką. 
  3. Do mokrych składników dodać suche i wymieszać łyżką. Na koniec wyrobić ciasto rękoma. Schować na ok 10 minut do lodówki. 
  4. Po tym czasie wyjąć, odrywać po części i rozwałkowywać na papierze do pieczenia, podsypując go lekko mąką. Ciasto nie przywiera do wałka, jeżeli jednak by się kleiło wałkować między dwoma arkuszami papieru. 
  5. Z ciasta wykrawać dowolne wzory, umieścić na blasze wyłożonej papierem, piec 10 minut w nagrzanym wcześniej piekarniku, następnie pierniczki studzić na kratce. 
  6. Pierniczki po upieczeniu są lekko twarde i kruche, dlatego żeby zmiękły schować na kilka dni do pudełka. 



3 komentarze:

Będę wdzięczna wszystkim anonimowo komentującym za podanie imienia, albo chociaż pseudonimu. Dziękuję.

Durszlak.pl
zBLOGowani.pl
Mikser Kulinarny - blogi kulinarne i wyszukiwarka przepisów
Top Blogi
Odszukaj.com - przepisy kulinarne
TOP