12.11.18

Bezglutenowy biszkopt

Wcześniej było tak, że owszem piekłam bezglutenowe ciasteczka czy ciasta, ale nigdy torty. Upiec tort, a generalnie upiec biszkopt to poważna sprawa i odpowiedzialność. Żeby nie zawieść siebie ale i męża, bo torty robię tylko dwa razy w roku, na urodziny swoje - tak, sama piekę sobie tort - i na urodziny męża, wybierałam klasyczne, pszenne biszkopty, a przepisów na nie szukałam na moich dwóch najlepszych słodkich blogach co dawało mi gwarancję powodzenia. Tym razem przepis też znalazłam na jednym z tych blogów, ale poszłam krok dalej i połączyłam niejako dwa przepisy w jeden, co już tej gwarancji mi nie zapewniało. Odetchnęlam z wielką ulgą kiedy czas pieczenia minął, i po wystudzeniu wyjełam go z pieca i mogłam mu się lepiej przyjrzeć. Wyrósł pięknie, dając możliwość podzielenia na trzy blaty, chociaż jest bardzo mieciutki i delikatny. Moim pierwszym pomysłem na tort było nasączenie blatów kawą, ale tak delikatnego biszkoptu nie ma sensu nasączyć czymkolwiek. Myślę, że zrobiłabym mu więcej krzywdy niż pożytku tym zabiegiem. Z racji tej delikatności przy dzieleniu na blaty potrzebujecie naprawdę ostrego noża i ostrożności. Jeżeli nie chcecie być ostrożni i stresuje Was ta delikatność ciasta przekrójcie tylko na dwa blaty; tort na pewno nie straci nic ze swojej wspaniałości. 
A dlaczego zdecydowałam się upiec bezglutenowy biszkopt ? to dlatego, że mamy podejrzenie uczulenia na gluten albo i jeszcze poważniejszą sprawę, bo jak się niedawno okazało, za dzieciaka zdiagnozowano u niego celiakię. Dopóki mąż nie zrobi odpowiednich testów zdecydował odstawić całkowicie gluten i obserwować jak to na niego wpływa. Jaki to ma związek z blogiem ? no przecież ja sama tych ciast czy ciasteczek nie zjem, więc muszę dostosować wypieki do niego. Witajcie bezglutenowi! będzie tego u mnie więcej. 


Bezglutenowy biszkopt
inspiracja: mojewypieki.com

Składniki (tortownica 20 cm):
  • 5 jajek 
  • 3/4 szklanki cukru
  • 30 g mielonych migdałów 
  • 40 g mąki kukurydzianej
  • 40 g mąki ziemniaczanej 
Przygotowanie:
  1. Białka oddzielić od żółtek, białka ubijać na sztywną pianę, pod koniec ubijania dodawać stopniowo cukier nie przerywając ubijania. Następnie dodawać po jednym żółtka i nadal ubijać do powstania gęstej, jednolitej masy.
  2. Do jajecznej masy dodać wymieszane trzepaczką mąki i mielone migdały. 
  3. Masę przelać do tortownicy wyścielonej papierem do pieczenia. Piec około 40 minut w 180*, do suchego patyczka. Studzić w uchylonym piekarniku.
  4. Z formy wyciągnąć dopiero wtedy kiedy biszkopt będzie całkowicie wystudzony.

2 komentarze:

  1. Anonimowy11/12/2018

    muszę go wybpróbować

    OdpowiedzUsuń
  2. Przepis warty spróbowania :). Urodziny bez tortu nie byłyby takie same.

    OdpowiedzUsuń

Będę wdzięczna wszystkim anonimowo komentującym za podanie imienia, albo chociaż pseudonimu. Dziękuję.

Durszlak.pl
zBLOGowani.pl
Mikser Kulinarny - blogi kulinarne i wyszukiwarka przepisów
Top Blogi
Odszukaj.com - przepisy kulinarne
TOP